Gødning

Diskussion i 'Arkiv for alt andet' startet af deepchord, 13 Februar 2015.

Hej

Hvis du ønsker at deltage aktivt i Forum og deltage i diskussioner eller ønsker at starte dine egne tråde, skal du først logge ind i spillet. Venligst registrer dig, hvis du ikke allerede har en konto. Vi ser frem til dit næste besøg i vores Forum. „Til spillet“
  1. deepchord

    deepchord Junior ekspert

    Dette er på sin vis i forlængelse af @ofeia 's tråd om daler.

    Med de nye regler for beholdning af gødning - hvor mange enheder ligger I så inde med?

    Jeg er lidt over 10.000.
     
  2. meba091

    meba091 Forum prof

    Du er da lidt af en grib;)

    Jeg har sølle 250 - opdagede først der var noget i gærde da markedet var tømt...Vil slet ikke tænke på alle de daler min Von And tank går glip af:sleepy:
     
    deepchord synes godt om dette.
  3. deepchord

    deepchord Junior ekspert

    Afhængig af hvor du skønner prisen er på vej hen, jamen, så er det da ikke for sent endnu.

    Jeg har rundet de 15.000.
     
    meba091 synes godt om dette.
  4. ofeia

    ofeia Forum halvgud

    Nu har jeg vist ikke fattet en meter, vil det sige at man bare kan købe gødning i ubegrænset mængder?

    Jeg kunne heller ikke forstå at markedet var på over 3500 tilbud og de var væk i løbet af ingen tid.
     
  5. deepchord

    deepchord Junior ekspert

    Ja, det vil det sige. Beklager det langsomme svar :( Men du gjorde dig jo nok din egen erfaring :)

    Nu må vi se hvad der sker. Både hvornår priserne stagnerer, hvad de lander på, samt i det lidt længere perspektiv, hvordan priserne kommer til at fluktuere fra under events til mellem events.

    Førhen var det jo normalt med en pris omkring 5-10 daler pr. enhed gødning mellem events. Men der kunne man heller ikke hamstre, uden at være begrænset af ens kapacitet. Det gælder så ikke længere, og derfor skrev jeg i en anden tråd, at det er slut med de helt lave priser.

    Jeg har nu købt lidt over 30.000 enheder gødning, og hvis jeg vil, kan jeg allerede sælge dem igen til en ganske pæn fortjeneste. Hvordan priserne ser ud i morgen eller om en uge, jamen, vi får se. Jeg har ikke behov for at sælge noget, så uanset hvad, kan jeg bare beholde gødningen "på lager".

    Der er jo i grunden mange interessante aspekter af den nye regel. Gårde i lavt level vil fremover næppe købe ret megen gødning. Til gengæld får de en bedre indtægtskilde, hvis de avler en masse høns osv.

    Gårde i højere level vil måske synes, at de får taget gødningen ud af hænderne som et middel til at forkorte tid - fordi at priserne ikke gør det værd at købe. Samtidig med at man kun får gødning fra sine egne stalde, så længe man har ledig kapacitet til den. Ellers går den tabt. Selvom vi stadig skal udføre arbejdet med at muge ud efter dyrene.

    Alt dette bygger naturligvis på nogle præmisser, jeg forsøger at gisne om. Det kan være at jeg tager helt og aldeles fejl.
    Folk skal være mere end velkomne til at argumentere for noget andet :)
     
    Sidst redigeret: 13 Februar 2015
  6. ofeia

    ofeia Forum halvgud

    Ja, jeg har gjort min egen erfaring, og har købt ind 8)

    Hvad det vil komme til at betyde for gødningsmarkedet kan jeg ikke lige overskue nu.
    Hvis det er med henblik på at købe billigt og sælge dyrt, så er det jo at gamble, da man ikke ved hvem der pludselig domper markedet.
    Hvornår skal man sælge? Hvad vil prisen gå op i? (kan da godt minde lidt om at handle med aktier)
    Lige nu er prisen over 79 daler for 1 gødning på mit marked.
     
  7. deepchord

    deepchord Junior ekspert

    Hvis nogen dumper prisen (væsentligt under markedets niveau) bliver varerne bare købt op - nu hvor kapaciteten er ubegrænset. Så det er snarere et spørgsmål om, hvornår folk ikke længere vil hamstre. Altså, hvornår at folk synes at deres beholdninger er store nok.

    Vi har jo set en villighed i markedet til at betale over 200 daler pr. enhed gødning under events. Så det må alt andet lige betyde, at de gamle priser på 5-10 daler pr. enhed, øjeblikket vil blive flået væk. I det lange løb skal man jo nok få brug for gødningen, hvis den er så billig. Før kunne vi bare ikke købe ret meget af den.

    Prisen er på vej mod 110 på mit marked, hvis du kan bruge den information til noget. Det er allerede klart over hvad jeg selv betalte.
     
  8. Tuppehøne

    Tuppehøne Forum kommissær

    Jeg synes hvertfall det er skrekkelig surt å ikke få tak i gjødsel til eventet. Uansett om det koster 4 daler eller 200. Noen sitter tydeligvis på enorme mengder, mens andre ikke får tak i noe.>:( Er ikke plass til mange staller selv når en skal dyrke så mange eventplanter. Det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg.
     
  9. deepchord

    deepchord Junior ekspert

    En eller anden løjerlig personage bliver ved at sætte gødning til salg for 1 daler på mit marked. Men kun en enhed af gangen. Vedkommende morer sig nok ved tanken om folks desperate kamp for at få fat i dem xD

    Og nej, jeg gider ikke at gå efter en af gangen (skulle blot tjekke op på priserne) :p
     
  10. deepchord

    deepchord Junior ekspert

    Man skal bruge lidt ekstra tid på at få købt ind. Omvendt er priserne dog stadigvæk udmærkede, sammenlignet med priserne under de fleste andre events med afgrøder.
    Tilbuddene forsvinder dog hurtigt, så man skal være vaks ved havelågen. Håber du lykkes med det :)

    Og ja, vi må se hvor det ender.
     
    Tuppehøne synes godt om dette.
  11. johnhan

    johnhan Forum analytiker

    Så er billig gødning mellem events jo nok over, hvis man da altså kan få noget. I dag har der ikke været et eneste tilbud på mine to farme hver gang jeg har tjekket, og jeg gider altså ikke klikke og klikke som i gamle dage for at måske være heldig. Nej jeg kan ikke lide dette nye tiltag :(
     
    loba10 synes godt om dette.
  12. deepchord

    deepchord Junior ekspert

    Jeg kan meget nemt følge dig i de ting, du skriver. Jeg tror også potentielt, at det kan skabe noget utilfredshed.

    Men meget afhænger jo af hvor priserne stabiliserer sig mellem events, når ellers markedet engang begynder at falde lidt til ro.
     
  13. tjocker

    tjocker Forum general

    deepchord, du har tidligere skrevet du har 15000 enheder gødning, så er det jo bla. dig som er med til at tømme markedet fuldstændigt og synes jeg er forkert. Bp burde ha´haft et max antal så der ikke er denne kæmpe forskel hvor nogen har 15000 og andre kun 250 pga. der ikke er flere tilbud.
    Kan dog godt se fordelen ved at man kan sælge sin gødning og tjene godt med DA til sin konto.
    En ulempe bliver i fremtiden ved events at man ikke kan få gødning på markedet billigt til sin eventafgrøder når man begynder.
    Dette er en total dum idé - som den er lavet i øjeblikket:(>:(.
     
    loba10 og lise1606 synes godt om denne.
  14. deepchord

    deepchord Junior ekspert

    Jeg har også skrevet, at jeg har købt over 30.000 :)

    Tilbuddene vælter stadig ind på mit marked, og jeg har selv nået min umiddelbare grænse for ønsket beholdning. Udover at jeg heller ikke orker at blive ved at opdatere og prøve at købe mere endnu. Det var skam et krævende arbejde.

    Men jeg synes allerede, at vi ser noget af den utilfredshed, man må forvente i kølvandet på sådan en ændring.

    Imidlertid vil jeg dog godt opfordre til, at denne tråd ikke bruges til jammer over udviklingen. Så bør man oprette en ny tråd til formålet. Denne tråd startede med at spørge til hvor megen gødning, man har købt. Siden begrundede jeg, hvorfor jeg overhovedet har købt så mange enheder, og skrev lidt om ændringens mulige implikationer. Men alt i en positiv og diskuterende ånd. Ikke for at dreje tråden hen mod en strøm af tilkendegivelser om utilfredshed.

    Som sagt, hvis folk har behov for at lufte deres utilfredshed, så opret en tråd til formålet. På den måde når budskabet nok også bedre frem til adressaten.
     
    meba091 synes godt om dette.
  15. deepchord

    deepchord Junior ekspert

    Jeg tjekkede lige op. Netop nu er der en stagnerende fase på mit marked. Enhver kan i ro og mag gå ind og købe massevis af gødning til ca. 120 daler pr. enhed.

    Hvor ofte har vi ikke set priser op til 200 daler eller højere under events.

    Som skrevet tidligere i tråden, så lad os nu lige se hvor tingene ender, når markedet engang er faldet mere til ro.
     
  16. tjocker

    tjocker Forum general

    deepchord - som svar på trådens navn så har jeg købt 5 enheder, da der tit er udsolgt og ellers forsvinder tilbud i løbet af 10 sek når de kommer.
    Du lyder som en MOD men forsat god aften/weekend.
    Under events er prisen høj, ved jeg - men normalt kan man købe billigt før et event. Den mulighed er væk med den nye regel.
     
  17. johnhan

    johnhan Forum analytiker

    Sjovt nok har jeg nu 120 tilbud på 99 daler som billigst på den ene farm men kun 2 tilbud på den anden til 110.
     
  18. tjocker

    tjocker Forum general

    Tilbud på mit markedet til omkring 95 DA pr stk. Har købt et lille lager på ca. 600 enheder, håber prisen falder senere så jeg kan købe lidt billigere, kommer nok når de store farme har deres lager højt nok til at klare resten af 2015.
     
  19. deepchord

    deepchord Junior ekspert

    Hvem ved. Måske havner vi et sted, hvor priserne sjældent kommer helt så højt op som før. Men heller aldrig så langt ned. Altså, hvor prisen bliver mere jævn henover og mellem events, modsat før med ret så store udsving.

    Det bliver interessant at se.

    Jeg har nok til at klare 2015 nu xD
     
  20. tjocker

    tjocker Forum general

    Tillykke med det deepchord:music:.
     
    deepchord synes godt om dette.